Tänk dig att kunna ge dina medarbetare spetskompetens på områden som är högaktuella – och samtidigt ha dem kvar i verksamheten.
Win-win för företagen i besöksbranschen, deras personal och inte minst deras kunder. Det må låta för bra för att vara sant, men nyttan för näringen är själva poängen med YH.
På Akademi Båstad finns yrkesutbildningar inom besöksnäringen i olika format. Utöver uppdragsutbildning och flera andra kurser, finns också Operativ ledare – inriktning Revenue Management. Kursen vänder sig till yrkesverksamma som vill jobba under studietiden.
– Jag hade egentligen inte tänkt plugga. Men så fick jag se upplägget och förstod att jag kunde kombinera det med jobbet. Det passade mig bättre än att behöva ta tjänstledigt, säger Kim Marquez Lago som gick utbildningen 2021. Kim jobbade då som bokningsansvarig på Best Western Plus Åby Hotel i Mölndal, där hon jobbar kvar, nu som kommersiell chef.
– Utöver att man får jobba med case och förkovra sig inom sin passion, är utbildningens styrka att man får ett nätverk i branschen, berättar Kim. I vår klass hade vi yrkesverksamma från helt olika delar av näringen, vilket var oerhört lärorikt.
Ligger steget före
Kims arbetsplats är en del av HKC Hotels. Försäljningschef Maria Koch är ordförande i ledningsgruppen för utbildningen. Som verksam inom branschen ser hon många fördelar med YH-formatet.
– YH bygger på behov från branschen. Det säkerställer ett fokus på det som är aktuellt just nu, men också det man ser kommer att bli viktigt framåt. Det blir möjligt att ligga steget före, säger Maria.
– Det är fint att se att det finns krav och regleringar på kvalitet. YH innebär en kvalitetsstämpel, eftersom det är Myndigheten för yrkeshögskolan som avgör vilka utbildningar som får starta.
Är experter
Helén Rosenberg är utbildningsledare för Operativ ledare – Revenue Management vid Akademi Båstad, som myndigheten nyligen har beviljat tre nya starter.
– Det som gör mig gladast är att vi kan göra besöksnäringen bättre. Våra lärare är experter på sina ämnen, och gästföreläsarna har spetskompetens direkt från branschen. Vi kvalitetssäkrar, så att de lär ut ändamålsenliga saker på ett pedagogiskt sätt, säger hon.
Just nätverket och de många kontaktytorna mellan näringen och skolan är en aspekt som även Maria Koch lyfter.
– Även i ledningsgruppen blir nätverket värdefullt, att från olika perspektiv diskutera det som händer här och nu. Det ger positiva synergieffekter, menar Maria, och Helén håller med:
– Skolan har ett fantastiskt alumninätverk efter att ha utbildat i 30 år i besöksnäringen. Det är en styrka att vi kan jobba nära våra alumner.
Men kan det inte ta emot att låta en medarbetare avsätta tid till studier?
Maria, med sin omfattande erfarenhet av hotellbranschen, är tydlig:
– Vi i hotellbranschen måste kompetensutveckla oss som alla andra. Att gå en YH-utbildning kostar inga pengar, utan är en investering i tid. En attraktiv arbetsgivare måste satsa på personalen, om de stagnerar så stagnerar också verksamheten. Jag står helhjärtat för den här utbildningen – hade jag inte suttit i ledningsgruppen hade jag gått den själv.
Helén fyller i:
– Arbetsgivare som är intresserade av att driva utvecklingen, ser möjligheterna. YH ger verktygen hands-on – inte bara teori, utan praktik. Vi vill alla åt samma håll: inom YH är vi beroende av branschen, och de är beroende av oss. Tillsammans lyfter vi näringen.